Gdzie po work-life balance?
Firmy informatyczne i telekomunikacyjne, FMCG, produkcyjne i organizacje działające w sektorze PBO najczęściej deklarują posiadanie rozwiązań zapewniających pracownikom równowagę pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym – wynika z badania „Work-life balance. Niewykorzystany potencjał” przeprowadzonego przez zespół Employer brandingu HRK.
Wśród 100 zidentyfikowanych przez konsultantów HRK Employe Branding pracodawców oferujących work-life balance reprezentanci sektora ICT stanowili aż 21%. Firmy z tej branży znacznie częściej niż inne zamieszczają informację o work-life balance w ogłoszeniach rekrutacyjnych, na stronach kariera i w innych ogólnodostępnych materiałach dotyczących ich polityk HR. – Nie oznacza to – tłumaczy Joanna Kotzian, Menedżer Employer Brandingu w HRK – że obciążenia w tej branży są mniejsze, ale że funkcjonuje w niej szereg możliwości elastycznego kształtowania formy i czasu pracy, co ma wpływ na równowagę pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym.
Dostęp do technologii usankcjonował w branży ICT zdalne wykonywanie obowiązków i elastyczne godziny pracy, wiele projektów realizowanych jest w wirtualnych zespołach, których członkowie pracują w różnych lokalizacjach. Coraz powszechniejszy jest także IT Contracting, który umożliwia dłuższy urlop po zamknięciu projektu. – Na sposób podejścia do work-life balance w branży informatycznej i telekomunikacyjnej ma niewątpliwie wpływ ograniczona podaż kandydatów, przy równoczesnym dużym zapotrzebowaniu na kompetencje – wyjaśnia Kotzian. Z różnych rozwiązań wspierających work-life balance korzystają głównie software developerzy, java developerzy, web aplication developerzy, programiści, testerzy czy inżynierowie wsparcia technicznego. Ogłoszenia na wymienione stanowiska stanowiły aż 36% ofert z informacją o work-life balance opublikowanych w portalu pracuj.pl w okresie od 15 lipca 2014 do 15 września 2015 r.
Po branży ITC ofertą w zakresie work-life balance najczęściej chwalą się firmy FMCG i produkcyjne (po 15%) oraz organizacje z sektora BPO (14%). Wśród pracodawców deklarujących work-life balance dominują przedsiębiorstwa zagraniczne (79%) i firmy średniej wielkości (69%).
Wśród przyczyn wdrażania programów wspierających pracowników w osiąganiu równowagi pomiędzy różnymi sferami życia pracodawcy wskazują:
- uwarunkowania kulturowe,
- rozwiązania korporacyjne,
- oczekiwania młodych generacji kandydatów,
- konkurencyjny rynek pracy w branży,
- oraz wyniki badań przeprowadzonych wśród pracowników.
– Równowaga pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym jest w Polsce towarem deficytowym. Firmy, które oferują work-life balance i wykorzystują tę wartość w komunikacji z kandydatami, pozytywnie wyróżniają się na rynku pracy – mówi Kotzian. Wśród korzyści wynikających z wdrożenia programów WBL, poza kwestiami wizerunkowymi, pracodawcy najczęściej wymieniają:
- większą efektywność wykorzystania czasu pracy,
- wzrost produktywności,
- pozytywny wpływ na poziom zaangażowania i motywację,
- obniżenie rotacji pracowników,
- podniesienie zdolności przyciągania młodych talentów,
- wzrost poczucia bezpieczeństwa, poprawę stanu zdrowia i jakości życia ludzi.
Firmy deklarujące programy work-life balance w podziale na branże
Źródło: Raport „Work-life balance. Niewykorzystany potencjał”, luty 2016, HRK Employer Branding.
O badaniu i raporcie
Raport „Work-life balance. Niewykorzystany potencjał” został przygotowany przez zespół HRK Employer Branding w oparciu o analizę ogólnodostępnych źródeł informacji. W okresie od 15 lipca 2014 do 15 września 2015 r. poddano monitoringowi oferty pracy publikowane w największym polskim portalu rekrutacyjnym pracuj.pl pod kątem hasła work-life balance i jego polskich odpowiedników oraz dokonano przeglądu polskich i międzynarodowych rankingów pracodawców, m.in. Great Place to Work, Firma Przyjazna Mamie, Firma Przyjazna Rodzicom, The 25 Big Companies With The Best Work-Life Balance (Forbes), a także artykułów prasowych i internetowych oraz blogów. W efekcie zidentyfikowano 100 firm, które powołują się na work-life balance jako element wyróżniający je na rynku pracy. Następnie poddano analizie profile tych organizacji oraz ich podejście do work-life balance. Z przedstawicielami 9 firm stosujących wyróżniające się praktyki przeprowadzono wywiady pogłębione.